הסתלקות מעיזבון (ירושה/צוואה)

הסתלקות מעיזבון (ירושה/צוואה)

הסתלקות מעיזבון (ירושה/צוואה)

מבוא

יורש שאינו מעוניין לקבל את חלקו מהעיזבון קיימים מקרים בהם אחד היורשים מחליט של לרשת את חלקו מסיבות השמורות לו, בין אם בגלל ענייני מס, עניינים אישיים כלפי המוריש ו/או בני המשפחה ועוד סיבות נוספות הגורמות לו להסתלק מהעיזבון. יצוין, כי לאחר הסתלקות מצוואה או ירושה, לא ניתן לחזור מההחלטה להסתלק, אלא רק במקרים של הטעיה, עושק וכו'. לכן, ברגע שמוגש תצהיר ההסתלקות, לא ניתן לחזור מן ההחלטה.

מי יכול להסתלק מעיזבון?

מי שרשאי ויכול להסתלק מעיזבון זה אדם אשר יש לו חלק בעיזבון, בין אם מירושה ובין אם צוואה. יודגש, כי ניתן להסתלק מהעיזבון לטובת אדם אחר שאינו יורש על פי הצוואה או על פי החוק, רק במידה ומדובר בבן זוג/בילד/באח של המוריש, ולכן כל מי שלא נמנה תחת קרבה זאת לא ניתן להסתלק לטובתו. ניתן יהיה להסתלק לטובת אדם שאינו על פי החוק או ירושה, רק במקרה בו המוריש הותיר אחריו צוואה והכליל את אותו יורש על פי צוואתו.

דרך ההסתלקות

על מנת להסתלק מעיזבון, היורש צריך להצהיר ב"תצהיר הסתלקות מעיזבון", כי הוא אינו עוד מעוניין בחלקו בירושה, בין אם בהסתלקות כללית או בהסתלקות ספציפית.

  1. הסתלקות כללית – הסתלקות זו לא לטובת גורם או אדם אחר, אלא הסתלקות כללית שעיזבון המנוח שהיה מיועד ליורש עובר לשאר היורשים האחרים על פי דין. למעשה, החלק בעיזבון של היורש מתווסף לחלקם של שאר היורשים באופן יחסי.
  2. הסתלקות ספציפית – בהסתלקות זו עומדת ליורש האפשרות לוותר על חלקו בעיזבון לטובת אדם מסוים, אשר נמנה בין אלה בלבד: בן זוגו, ילדו או אחיו של המוריש.
  3. הסתלקות חלקית – ניתן להסתלק חלקית מירושה, בדרך של הגשת תצהיר חתום ומאומת על ידי עורך דין, אשר צריך בו לציין מאיזה חלק היורש מסתלק ולטובת מי.

מקור חקיקתי להסתלקות

על פי סעיף 6 לחוק הירושה תשכ"ה-1965 וסעיף 16 לתקנות הירושה, תשנ"ח-1998, עומדת לזכותו של יורד הזכות להודיע בכתב לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט על רצונו לא להיות חלק מעיזבון המנוח. בהודעת ההסתלקות יש צורך לפרט את פרטי זהותו של המסתלק, כמו כן, אם ההסתלקות היא לטובת בן משפחה אז לפרט את פרטיו והכל בצירוף הודעת הסתלקות ותצהיר. יודגש, כי יורש אשר התסלק מעיזבון המנוח, רואים אותו כאילו לא היה יורש מלכתחילה.

הסתלקות של פסול דין וקטין

בנוסף לאמור, במידה והמסתלק הוא קטין/אדם אשר מונה לו אפוטרופוס/מי שהוכרז כפסול דין, הסתלקותו טעונה אישור של בית המשפט בלבד. הסתלקות שלא קיבלה את אישורו של בית המשפט, אין היא תקפה.

 

 

הסתלקות של אדם שנמצא בהליכי פש"ר

ישנם מצבים בהם אנשים הנמצאים בהליכי פשיטת רגל בוחרת להסתלק מהירושה, וזאת במטרה למנוע מהנושים לקבל את הכספים המגיעים להם, כאשר ההסתלקות נעשית בחוסר תום לב. ההלכה קובעת כי הסתלקות מירושה במטרה לרמות את הנושים – פסולה, וזאת מפעולות אשר נעשות בחוסר תום לב.

סיבות לוותר על העיזבון

  1. הסתלקות מכיוון שקיים סכסוך משפחתי בין היורש למנוח.
  2. ויתור על עיזבון וזאת מכיוון שקיים תנאי בצוואת המנוח לקבל את העיזבון.
  3. ויתור על העיזבון באופן כלל או ספציפי, וזאת על מנת להעבירו ליורש אחר.
  4. הסתלקות מהעיזבון כדי לא לשלם את חובות המוריש.
  5. הסתלקות מעיזבון בכדי להימנע מתשלומי מס.

סיכום

במקרים בהם ההסתלקות מהעיזבון נעשתה בחוסר תום לב, יכול ועשוי בית המשפט לבטל את ההסתלקות אם אכן קבע שנעשה במטרה להתחמק מתשלומי מס/תשלומי חובות. לפיכך, מומלץ להתייעץ עם עו"ד בטרם הגשת התצהיר.

כמו כן, יורשים יכולים להגיע להסכמה בינם לבין עצמם בנוגע לאופן חלוקת העיזבון, ובכך לערוך הסכם חלוקת עיזבון אשר קובע חלוקה אחרת משנקבעה בירושה או צוואה.

משרדנו מתמחה בתחום הירושה ונותן ייעוץ, ליווי והכוונה בנושא הסתלקות מעיזבון, למשרדנו ניסיון רב בתחום הירושה והעיזבון. צוות המשרד הינו צוות מקצועי. משרדנו נותן מענה וליווי לכל תרחיש ושאלה שלכם. אנו מבטיחים לתת שרות מקצועי, אמין ומסור עד להשגת המטרה. לשיחת ייעוץ ראשונית לחץ כאן.

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: