מכרו לך דירה והסתירו ממך שיש בה רטיבות? אלו הם הדברים שעליך לדעת:

מכרו לך דירה והסתירו ממך שיש בה רטיבות? אלו הם הדברים שעליך לדעת:

מכרו לך דירה והסתירו ממך שיש בה רטיבות? אלו הם הדברים שעליך לדעת:

פסק דין שניתן על ידי בית משפט השלום בבת ים מעלה סוגיה חשובה בנוגע למכירת נכסים והתנהלות הצדדים בהסכמים. בית המשפט קיבל את טענותיהם של הרוכשים וקבע שהמוכרת הסתירה מהם נזקים חמודים ובהם נזילות ורטיבויות במספר מוקדים בדירה, אך הפיצוי שנפסק היה נמוך מהפיצוי המוסכם בהסכם המכר.

עובדות המקרה:

מדובר בעסקת רכישת דירה בת חמישה חדרי בשטח כולל של 122 מ"ר ועם מרפסת של 50 מ"ר, בקומה השביעית מתך תשע. הרוכשים שילמו עבור הדירה סכום של 2.4 מיליון ₪. לפי הסכם המכר, הצדדים קבעו פיצוי מוסכם של 10% מהתמורה במקרה של הפרה יסודית של ההסכם, כלומר במקרה דנן יוצא פיצוי של 240,000 ₪.

לאחר שהרוכשים שילמו את התמורה וקיבלו את הדירה, הם גילו ליקויים חמורים הנוגעים לרטיבות ועובש, שהיו נסתרים מן העין עד שהדירה פונתה מכל תכולתה. הרוכשים טוענים כי לא הייתה להם הזדמנות לבדוק את מצב הדירה כראוי בשל הצפיפות הרבה שהייתה בדירה, דבר שמנע מהרוכשים להבחין בליקויים המהותיים ובמוקדי הרטיבות.

טענות הצדדים:

המוכרת, בת 77 לחייה, טוענת כי רכשה את הדירה בתום לב ונסיבות מכירת הדירה לא נועדו להטעות את הקונים. המוכרת הציגה את הדירה פעמים רבות, והוסיפה כי הרוכשים היו מוקפים במומחים, שניתן להניח שידעו על מצבה של הדירה.

מנגד, הרוכשים טוענים שהמוכרת הסתירה את הליקויים החמורים, אשר התגלו רק לאחר שחלפה תקופת ההסתרה, והסבה להם עוגמת נפש וצורך בתיקונים נרחבים.

פסיקת בית המשפט – פיצוי נמוך מהפיצוי המוסכם:

"במקרה זה גם יש בסיס למסקנה כי אילו ידעו התובעים על ליקויים אלה מבעוד מועד, הם לא היו מתקשרים בהסכם המכר".

בית המשפט קבע והוסיף כי כך למעשה הוכח אותו יסוד של הפרה יסודית, אשר מקנה לרוכשים פיצוי בגין הפרה יסודית זו.

אך, בית המשפט קבע כי הערך של הפיצוי המוסכם בסך של 240,000 ₪ הינו גבוה למדיי,  (10% מסכום העסקה) ולכן קבע בית המשפט שגובה הפיצוי יעמוד על 5% מסכום העסקה. הסכום שקבע בית המשפט עולה בקנה אחד יחד עם תיקון הליקויים, גם על שיפוץ הנכס וגם על פיצוי עבור העוול שנגרם לתובעים.

לסיכום:

פסק הדין מדגיש את החשיבות של גילוי נאות ופתיחות מלאה של המוכרים בנוגע למצב הנכס. כמו כן, הוא מציין שברגע שהמוכרת הפרה את חובת הגילוי, ניתן להפעיל את סעיפי החוק גם אם ההסכם המפורש קובע פיצוי מוסכם גבוה יותר. ההחלטה ממחישה כי בית המשפט לא יירתע מהתערבות בהחלטות חוזיות במקרה בו ההפרה יצרה עוול לרוכשים, ומעידה על גמישות בבחינת הסכמות חוזיות במקרים של הפרות יסודיות.

פסק הדין מהווה תזכורת חשובה הן למוכרים והן לרוכשים על הצורך בשקיפות ובדיקת מצבו של הנכס לפני הרכישה ולפני חתימת ההסכם, בצורה יסודית ובלתי תלויה לפני סיום העסקה.

 

ת"א 47444-07-20

 

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: