התנהלות האפוטרופוס – מהם חובות הדיווח של האפוטרופוס ולמה חשוב לקיימם?

מהם חובות דיווח האפוטרופוס ולמה חשוב לקיימם?

הגשת פרטה ודוחות על ידי האפוטרופוס – התנהלות האפוטרופוס.  מהם חובות דיווח האפוטרופוס ולמה חשוב לקיימם? 

החוק המסדיר את העניין:

על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (להלן: "החוק") כל מי שמונה לאפוטרופוס מחויב על פי החוק להגיש דוחות על רכוש החסוי. בית המשפט המוסמך לדון בעניין, הוא בית המשפט לענייני משפחה, על פי סעיף 78 לחוק.

במאמר זה נענה על מספר שאלות, מיהו החסוי, מתי ממנים אפוטרופוס, ובעיקר נדון על חובות הדיווח השונות וסמכויות האפוטרופוס. אי הגשה של אחד מהדוחות הללו מהווה הפרה על החוק, לכן יש לדווח על רכושו של אדם שמונה לו אפוטרופוס. מאמר זה יתאר את תהליך ההתנהלות של אפוטרופוס על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

מתי ממנים אפוטרופוס?

בהתאם לסעיף 33 לחוק, כאשר הורים של קטין אינם מסוגלים למלא את חובותיהם כלפי הקטין ללא סיבה סבירה ולא יכולים למלא את חובותיהם האמורות בתור הורי הקטין. למשל, במקרה של פטירת שני ההורים, או בפטירת הורה אחד, וההורה השני שלא מסוגל לתפקד ולמלא את חובתו כהורה. במאמרנו בעניין "מינוי אפוטרופוס" קיימת הרחבה בעניין. בנוסף, כאשר הורי הקטין הוכרזו כ"פסולי-דין" (מקרה בו ההורים לא מסוגלים לדאוג לענייניו של הקטין בשל מחלת נפש או ליקוי שכלי-נפשי). ניתן להעשיר את הידע בעניין פסול דין במאמרנו "מה ההבדל בין חסוי לפסול דין?".

מיהו החסוי?

על פי סעיף 80ב לחוק, חסוי הוא האדם הזקוק לאפוטרופוס, על פי המתואר לעיל (להלן: "החסוי"). חסוי הוא קטין, או אותו אדם שאינו יכול לדאוג לענייניו. משמעות המונח "חסוי" הוא אותו אדם אשר בית המשפט מינה לו אפוטרופוס.

חובות האפוטרופוס:

תפקיד האפוטרופוס חשוב להגנה על רכושו של החסוי ולקיום חובותיו המשפטיות.

1. חובת הדיווח – הגשת פרטה

החובה מנויה בסעיף 51 לחוק. הדיווח הראשוני שעל אפוטרופוס להגיש לאפוטרופוס הכללי הוא הצהרת הון אודות נכסיו ומצבו כלכלי של החסוי, נכון ליום מיניו של האפוטרופוס והוא מכונה "פרטה".
עם קבלת הודעת המינוי של האפוטרופוס, עליו לשלוח מעין תצהיר בו על האפוטרופוס קמה החובה לפרט מהם הנכסים של החסוי, ומהם החובות אשר נושא החסוי. את הפרטה יש להגיש לאפוטרופוס הכללי תוך כ-60 יום מיום המינוי, בצירוף אסמכתאות תומכות.
חריג: לפי סעיף 51 לחוק, האפוטרופוס הכללי יכול לפטור את האפוטרופוס מחובה זו או לחילופין לקבוע מועד אחר ומאוחר יותר להגשת הפרטה.

תהליך הגשת הפרטה:
ראשית, על האפוטרופוס לאתר את נכסיו של החסוי. לאחר מכן, עליו לרשום את כלל הנכסים שלו, חובותיו, עסקיו, כספים אשר זכאי לקבלם בעתיד, והכנסותיו של החסוי. שנית, יש להודיע על מינוי האפוטרופוס לגופים ולמוסדות שונים. מסירת ההודעה נעשית על מנת להגן על רכושו של החסוי.

2. חובת הדיווח – הגשת דיווח סל מחיה של החסוי

הגשת דיווח סל מחיה של החסוי תתבצע יחד עם פרטת נכסי החסוי, ועל האפוטרופוס להגיש לאפוטרופוס הכללי סל מחיה.
סל מחיה, הינו פירוט הכנסותיו החודשיות של החסוי אל מול הוצאותיו החודשיות בממוצע, וסל המחיה נועד לסייע בקביעת התקציב הנדרש לצרכיו של החסוי שמונה לו אפוטרופוס.
סל המחיה עשוי גם לתרום לאפוטרופוס בכך שלא יצטרך להגיש דו"ח כספי ערוך על ידי יועץ מס, אלא רק דוח חד-שנתי, דבר העשוי להקל על האפוטרופוס.

3. חובת הדיווח – הגשת דוח כספי שנתי

לאחר שהוגש סל המחיה שפורט לעיל על ידי האפוטרופוס, מפקח מטעם האפוטרופוס הכללי בודק את הפרטה ואת סל המחיה יחד, ומחליט האם היקף רכושו של החסוי מצדיק את הגשת הדו"ח עדכון החד-שנתי על ידי האפוטרופוס, או האם האפוטרופוס נדרש להגיש דו"ח כספי מדי שנה שערוך על ידי יועץ מס. בהתאם לסעיף 53 לחוק, על האפוטרופוס החובה לנהל את כל החשבונות, להגיש לאפוטרופוס הכללי דין וחשבון, ולהמציא לאפוטרופוס הכללי ידיעות לפי דרישתו.
גם כאן יש חריג, האומר כי לאפוטרופוס הכללי יש את האפשרות בהתאם לנוהל שהוא יקבע, להחליט כי לא יגיש את החשבונות או לחילופין יגיד במועד מאוחר יותר.

סיכומם של דברים:

חובות הדיווח של האפוטרופוס הם חלק בלתי נפרד מהתהליך המשפטי החשוב להגנה על זכויותיו ורכושו של החסוי. הקיום המדויק של הדיווחים הללו מבטיח צמצום סיכוני הפרת חוק ומסייע לשמירה על מצבו ורכושו הכלכלי של החסוי. לכל שאלה אתם מוזמנים לפנות למשרדנו אשר מתמחה בתחום האפוטרופסות.

משרדנו מתמחה בתחום זה על כל רבדיו. צוות המשרד הינו צוות מקצועי שיודע לייצג כל לקוח תוך התאמה לצרכיו. משרדנו נותן מענה וליווי לכל צורך שתצטרכו, מתחילתו של ההליך ועד סופו וזאת תוך מתן שרות מקצועי, אמין ומסור עד להשגת המטרה.

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: