בניין סרבן – התחדשות עירונית

בניין סרבן – התחדשות עירונית

בניין סרבן – התחדשות עירונית

מבוא

תופעת סרבנות מוכרת בנושא התחדשות עירונית היא תופעת "הדייר הסרבן", בה מדובר על בעלי דירות בבניינים אשר בוחרים להתנגד לפרויקט של התחדשות עירונית, בין אם סיבותיהם מוצדקות ובין אם לא (מוזמנים לעיין במאמר –  "דייר סרבן: סירוב מוצדק או לא מוצדק"). תופעה נוספת שמנסים למצוא לה פתרון בפרויקטים של התחדשות עירונית היא תופעה של בניין אשר מסרב להתקדם בפרויקט של התחדשות עירונית. חשוב לציין, כי החוק מגדיר מיהו הדייר הסרבן, אך לא מיהו הבניין הסרבן, דבר אשר יוצא קושי חקיקתי לפעול כנגד אותו בניין, אך מנגד ישנם פעולות ודרכים לקדם את הפרויקט, והכל כפי שיפרוט להלן.

מיהו הבניין הסרבן?

בשביל לקדם ולהוציא לפועל פרויקט של פינוי בינוי, לעיתים יש צורך בהסכמה של מספר בניינים בתוך מתחם מסוים, במידה ואחד הבניינים מסרב להצטרף לפרויקט כאמור, מסיבות אשר דומות לדייר הסרבן , הפרויקט יוכל שלא להתחיל להתקדם, מכיוון שיהיה קושי לרשויות התכנון לאשר את הפרויקט. יצוין, כי נכון למועד כתיבת שורות אלה, אין הסדר חוקי או פסיקתי לעניין הבניין הסרבן, אלא רק לנושא הדייר הסרבן.

סיבות לקידום פרויקט של התחדשות עירונית

לאור המצב במדינה מאז מלחמת חרבות ברזל, ישנה חשיבות להתגורר בדירה עם ממ"ד בכל רחבי הארץ. קיימים בניינים ישנים רבים שמתגוררים בהם אנשים מבוגרים ללא ממ"ד, והם אף אינם עומדים בתקן רעידות אדמה, בנוסף, הם חשופים לסיכונים ממשיים. במקרה בו קיים בניין אחד אשר מסכל את כל קידום הפרויקט, הוא לא רק מסכן את עצמו, אלא גם את יתר בעלי הדירות בבניינים במתחם, ישנם דיירים רבים שמעוניינים לקדם פרויקט של פינוי בינוי בשביל הוספת ממ"ד לצורך ביטחונם האישי, והדבר עלול להתעכב בגלל אותו בניין המסרב לקידום הפרויקט מסיבות לא ריאליות.

הסדרה בחוק

יש צורך בהסדרה של נושא "הבניין הסרבן" בחוק, כדי שיהיה אפשר לכפות פרויקט על בניין מסוים (בדומה לדייר הסרבן), ואף לחייב את אותו בניין בתשלום פיצויים אם סירובו לא היה צודק וריאלי, כמו כן להטיל סנקציות כאלה ואחרות כנגד אותם בניינים סרבנים, אשר אין להם סיבה מוצדקת לסירובם, ולמעשה הם "תוקעים" את המתחם.

מה ניתן לעשות?

ככל והפרויקט מותנה בהסכמתו של בניין בודד, בניין אשר לא מעוניין לקדם את הפרויקט מסיבותיו הוא, במידה ונגרם נזק או סיכון לבעלי דירות אחרים בבניינים במתחם, ניתן להגיע להסכמות עם רשות התכנון ולהוציא את אותו בניין מהפרויקט ובכך לבצע את הפרויקט בלעדיו. כמו כן, במקרים חריגים ובהתאם לנסיבות, ניתן אפשרות לבחון תביעה בנזיקין כנגד אותו בניין סרבן.

סיכום

משרדנו מתמחה בתחום ההתחדשות עירונית (פינוי בינוי ותמ"א 38), בניין סרבן – התחדשות עירונית ומייצג אך ורק דיירים, נותן ייעוץ והכוונה לכל חוזה באופן אישי, למשרדנו ניסיון בפניה לרשויות השונות. צוות המשרד הינו צוות מקצועי. משרדנו נותן מענה וליווי לכל תרחיש ושאלה שלכם. אנו מבטיחים לתת שרות מקצועי, אמין ומסור עד להשגת המטר, ליצירת קשר לחץ כאן.

ליצירת קשר מלאו פרטים

זמינות מיידית: 072-394-5434

מאמרים אחרונים

התחברו אלינו

ליצירת קשר מלאו פרטים

 או התקשרו 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

ליצירת קשר מלאו פרטים:

*שדה חובה

צור קשר

ליצירת קשר התקשר 072-394-5434

מענה תוך זמן קצר

או השאר פרטים: